حنیف عمران زاده

  • ۰
  • ۰

نی چطور سازی است؟



آموزش اف ال استودیو

نی از ساز های بادی کهن و از جنس گیاه نی است که طول آن از شش گره و هفت بند تشکیل شده است به همین دلیل به آن نی هفت بند می گویند.

وقت نواختن، هوا از دهانه نی وارد می شود با انگشت گذاری بر سوراخها با تغییر فشار هوا صداهای مختلف بوجود می آیند. نوازنده ، نی را عمودی در دست می گیرد و دهانه آن را بین دو دندان جلو و یا بین لب ها قرار می دهد در آن می دمد. بخش خیلی ی از هوای دمیده شده از سوراخهای باز نی خارج می شود و نوازنده با انگشتهای هر دو دست سوراخها را باز و بسته می نماید .

احتمالا نوازنده وقت نواختن ، دست راست را بالای دست چپ قرار دهد برعکس.

وقت ساختن نی ، روی گره ها را با نواز می پوشانند بر سر دهانه انتهای لوله نی ، لوله استوانه ای کوتاهی به طول تقریبی 7 سانتی متر هم قطر ضخامت نی از فلز برنج قرار می دهند.

طول نی حدود 30 تا 65 سانتی متر قطر آن از 5/1 تا 3 سانتی متر است و تعداد 5 سوراخ در طرف جلو یک سوراخ در سری عقب نی ایجاد می کنند. هر چه لوله نی باریکتر کوتاهتر باشد ولوم آن زیر تر است و برعکس.

نی در اندازه های مختلف تولید و ساخت می شود نمی توان آن را کوک کرد. بدنه مهم این ساز چون در طبیعت افزایش می نماید دو نی کاملا از هر جهت همسان کمتر بدست می آید.

وسعت
وسعت صوت نی اکثرا ٌ حدود دو اکتاو و نیم است. نی به طور طبیعی فاقد نت "سی" روی خط سوم حامل است. وسعت صوت نی به چهار منطقه صوتی حاوی ولوم بم بم نرم صدی اوج ، ولوم غیث صوت ذیل(پس غیث) تقسیم می شود.

انواع نی

به علت ساختار طبیعی بدنه نی عدم امکان کوک کردن آن می توان با توجه به تغییر طول و قطر لوله، از هر پرده ای نی داشت. به جر نی در کوک "دو" بقیه نی ها از سازهای انتفرش هستند . برای مثال نی در کوک سی بمل وقتی "دو" می زند "سی بمل" صدا می دهد پس می بایست برای آن یک پرده بالاتر یعنی "ر" نوشت تا ولوم "دو" بدهد. یا برای نی "لا" که پرده و نیم پایین تراز دیاپازون است بایستی یک پرده و نیم بالاتر نت نویسی کرد تا دیاپازون صدا بدهد .

نی ، سازی ست کهن و به همین صورت در تمام نواحی ایران معمول است انواع دیگر آن را با فرق هایی می توان دید مانند نی انبان، بالابان.

نی هایی که از نواحی خشک به دست می آیند، چوب محکمتری دارند ترک نمی میل کردن د.

نی از سازهایی ست که جهت تکنوازی مناسب تر است ولی در گروه نوازی های سازهای ملی از آن مصرف می شود.

امکانات اجرای نی

نوازندگی در صداهای بم نی، اندازه بیشتر در صداهای زیر اندازه کمتری دارد.

اجرای تکیه ها ، استکاتو، واخوان خا و آرپژهای کوتاه (در صورت نیاز) در این ساز به بهتر ی میسر است.

حالتهای کیفی آهنگ با کم زیاد کرد فشار و دمیدن حرکت مختصر انگشتها بر روی سوراخها ایجاد می شوند.

  • ۹۵/۰۳/۱۴
  • سهیلا آرمین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی